05132111522

 بیشتر ما در طول روز بارها چای می‌خوریم که در این بین هم ممکن است قطره ایی از چای روی فرش ریخته شود. پاک کردن لکه چای از روی فرش جزو سوالات پر تکراری است که همشهریان مشهدی از قالیشویی مشهد میپرسند که در این پست یکی از پرسنل قالیشویی غرب مشهد به طور کامل با جزئیات رفع این مشکل را برای شما شرح میدهد.

پاک کردن لکه چای روی فرش

نکاتی که باید قبل از پاک کردن لکه چای در نظر داشته باشیم:

وقتی چای یا قهوه روی فرش می‌ریزد به خاطر ماهیت مایع بودن سریع به عمق فرش نفوذ میکند و به خاطر وجود رنگ داده های موجود در قهوه و چای رنگ فرش را تغییر میدهد در این مواقع باید هرچه زودتر با یک دستمال جلوی گسترش بیشتر لکه را بگیرید؛ زیرا پاک کردن لکه قدیمی چای از روی فرش کار خیلی سخت است و وقتی لکهٔ چای روی فرش برای مدت زیادی میمونه ثابت میشه و پاک کردن اون خیلی سخت تر میشه. برای پاک کردن لکه قهوه از روی فرش میتوانید روش های دیگه ایی را امتحان کنید این مطلب برای پاک کردن لکه چای است.

ابتدا باید با استفاده از قاشق برای جمع کردن چای از روی فرش اقدام کنید و سپس با استفاده از پارچه نخی تمیز و سفید بصورت ضربه ای به فرش بزنید تا مواد ریخته شده از تار و پود فرش بیرون بیان تا بتونیم اون رو جمع کنیم سپس مقداری آب گرم روی لکه میریزیم تا رقیق بشه و به ما کمک کنه تا لکه زودتر از بین بره و با استفاده یکی از روش های زیر لکه ایجاد شده را کامل برطرف کنید.

روش های از بین بردن لکه چای از روی فرش:

  • روش اول: پاک کردن لکه چای از روی فرش با استفاده از مایع ظرف‌شویی و سرکه

یک قاشق غذاخوری سرکه و یک قاشق غذاخوری مایع ظرفشویی را با هم مخلوط کنید و سپس به آن آب اضافه کنید و با هم خوب مخلوط کنید و سپس روی لکه بریزید و با یک پارچه تمیز سفید نخی یا حوله ای روی لکه از بیرون به داخل بکشید تا لکه پخش نشود، توجه داشته باشید که ابتدا باید مایع ظرف‌شویی را در سرکه حل کنید و سپس آب را اضافه کنید. توجه داشته باشید برای از بین بردن بوی بد سرکه میتوانید آموزش رفع بوی بد فرش را مطالعه کنید.

  • روش دوم: پاک کردن لکه چای از روی فرش با استفاده از جوش‌شیرین

یک پیمانه جوش‌شیرین را داخل کاسه بریزید، پارچه‌ای خیس را به جوش‌شیرین آغشته کنید و با استفاده از آن مستقیما جوش‌شیرین را روی لکه چای بمالید، سپس قسمت مورد نظر را با آب سرد بشویید. در صورت لزوم این مراحل را دوباره تکرار کنید، قسمت مورد نظر را با آب سرد بشویید و با پارچهٔ خشک روی آن ضربه بزنید تا خشک شود. گر در حین شستشو فرش شما خیس شد میتوانید پست خشک کردن فرش در منزل را مطالعه کنید.

  • روش سوم: پاک کردن لکه چای با استفاده از نمک و آب گازدار

در این روش با پارچه‌ای خشک روی قسمتی که لکه چای ایجاد شده میکشید تا حد امکان لکه چایی برطرف شود، مقدار زیادی نمک را روی لکه بریزید و سپس روی آن کمی آب گازدار بریزید، اجازه دهید که آب گازدار و نمک ۱ دقیقه روی فرش بماند و سپس پارچه‌ای خشک و تمیز را روی قسمت مورد نظر قرار دهید تا آب گازدار جذب پارچه شود. سپس فرش را با آب سرد بشویید.

  • روش چهارم:پاک کردن لکه چایی با استفاده از سرکه سفید و آب

سرکه سفید و آب را به نسبت ۲ به ۴ ترکیب کنید و با یک اسفنج آن را روی فرش بمالید، اجازه دهید اسفنج ده دقیقه روی لکه بماند و سپس آن را بشویید.

  • روش پنجم:با استفاده از پودر لباس شویی و آب گرم

این روش را زمانی انجام دهید که زمان زیادی از لکه ایجاد شده میگذرد، ابتدا مقداری پودر لباس را روی لکه بریزید سپس آب جوش روی ان بریزید و با یک چتکه تمیز روی آن بکشید و سپس با پارچه آن را پاک کنید.

نکاتی که باید در پاک کردن لکه چای از روی فرش در نظر داشته باشید:

  • از پارچه‌ای سفید برای پاک کردن لکه چای از روی فرش استفاده کنید تا از رنگ دادن احتمالی پارچه به فرش جلوگیری شود.
  • همیشه برای استفاده از لکه ها از آب سرد استفاده کنید زیرا آب گرم باعث ثابت شدن لکه میشود
  • همیشه قبل از پاک کردن لکه و استفاده از مواد لکه بر برچسب پشت فرش را بخوانید تا مطمئن شوید
  • در صورت پاک نشدن لکه روشی که استفاده کردید را 2 یا 3 بار دیگر هم امتحان کنید اگر به نتیجه نرسیدید از روش دیگری استفاده کنید
  • علاوه‌ بر روش‌های خانگی بالا می‌توانید از لکه‌بر فرش و محلول‌های شوینده‌ هم برای برطرف کردن لکه چای از روی فرش استفاده کنید.
  • اگر چنانچه با روش های بالا موفق به پاک کردن و از بین بردن لکه نشدید فرش را به یکی قالیشویی معتبر بسپارید

نکته پایانی: به هیچ وجه در منزل از مواد شوینده‌ی شیمیایی برای برطرف کردن آثار لک استفاده ننمایید.

نظرات کاربران


اگر تصویر خوانا نیست اینجا کلیک کنید
همزمان با تأیید انتشار نظر من، به من اطلاع داده شود.
* نظر هایی كه حاوی توهین است، منتشر نمی شود.
* لطفا از نوشتن نظر های خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.


تمامی حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به قالیشویی غرب مشهد می باشد.