05132111522

با توجه سوالات متداولی که همشهریان مشهدی اخیرا از ما پرسیدن متوجه شدیم که برخی از قالیشویی های مشهد فرش های مشتریان شان را با ریشه زرد تحویل میدهند و به یاد داشته باشید که یکی از دلایل زردی ریشه فرش، روش شستشوی غیر استاندارد است. قالیشویی غرب به عنوان بهترین قالیشویی مشهد دلایل ایجاد و روش های از بین بردن زردی فرش و ریشه فرش را به شما یاد میدهد.

زرد شدن فرش پس از شستشو در خانه یا قالیشویی

عواملی که باعث زرد شدن فرش پس از شستشو میشوند:

 

  • غبار روبی فرش قبل از شستشو

توجه داشته باشید اگر میخواهید فرش را در منزل بشویید قبلا در مقاله چرا شستشوی فرش و موکت در منزل خطرناک است توضیح دادیم که این کار منطقی نیست ولی اگر میخواهید باز هم اینکار را انجام دهید حتما به روش های مختلف گردو غبار فرش را از بین ببرید. این کار در قالیشویی با دستگاه غبارگیر انجام میشود ولی شما در خانه میتوانید با آویزان کردن فرش و با چوب به آن کوبیدن یا با جارو خیس و جارو برقی قوی تقریبا اینکار را انجام دهید.

  • آب مانده پس از شستشو

فرش به خودی خود وقتی در قالیشویی شسته میشود به قدری زیر رو فرش را آب می گیرند تا زرداب حاصل از شستشو خارج شود و بعد از اینکه به خوبی با آب فراوان شسته شد با دستگاه آبگیر که با دور تند می چرخد آب فرش به طور کامل گرفته میشود و تقریبا فرش تا حد نم دار شدن خشک میشود، اگر گاها فرشی را از قالیشویی گرفتید و دیدید که ریشه یا خود فرش زرد شده بدانید که فرش به خوبی آبگیری نشده و در همان حالت قالی را به گرمخانه فرستادند. اگر در منزل فرش را میشورید باید تا جایی که امکان پذیر است آب فرش را تخلیه کنید.

  • شامپو فرش های غیر استاندارد

معمولا زردی فرش بیشتر برای فرش های رنگ روشن اتفاق می افتد پس اگر فرش رنگ روشن دارید و میخواهید این فرش را در خانه بشورید بهتر است که از مواد شوینده استاندارد استفاده کنید. همچنین اگر به خاطر لکه های جزئی میخواهید فرش را بشویید میتوانید مقاله از بین بردن انواع لکه فرش را مطالعه کنید.

  • روش خشکشویی غیر استاندارد

این مورد بیشتر برای افرادی که در خانه فرش را میشورند و نمی توانند در زمان کوتاه فرش را خشک کنند یا قالیشویی هایی که غیر استاندارد فرش را خشک میکنند پیش می آید. فرش های رنگ روشن اگر به روش صحیح خشک نشوند احتمال زردی ریشه فرش یا زردی خود فرش زیاد میشود.

چگونه زردی فرش را از بین ببریم؟

معمولا اگر فرشی که در قالیشویی شسته میشود پس از خشک شدن مجدد زردی فرش بالا بزند، فرش را مجدد وارد پروسه شستشو میکنند چرا که دردسر لکه گیری بیشتر از شستشو مجدد می باشد. ولی اگر به هر دلیلی می خواهید لک گیری زردی فرش را در منزل انجام دهید میتوانید به روش هایی که در زیر برای شما لیست میکنیم این کار را انجام دهید.

  • ترکیب سرکه و نمک

ترکیب 2 قاشق چایخوری سرکه و 2 قاشق چایخوری نمک را در یک و نیم لیوان آب حل کنید و روی ریشه فرش یا قسمتی که زردی حاصل از شستشو وجود دارد اسپری کنید و  چند دقیقه صبر کنید تا محلول به نخ نفوذ کند، بهتر است تا زمانی که فرش مرطوب است روی آن رفت و آمد نکنید.

  • ترکیب جوش شیرین و سرکه

2 قاشق غذاخوری سرکه و 2 قاشق مرباخوری جوش شیرین را با یک و نیم لیوان آب حل کرده با توجه به اینکه قدرت این ترکیب از محلول  قبلی قویتر است با احتیاط روی قسمت هایی که زرد شده اند اسپری کنید. و صبر کنید تا محلول عمل کنید. به این نکته توجه داشته باشد که باید صبر کنید که فرش کامل خشک شود تا زردی از بین برود.

 

ترکیب سرکه و آب برای از بین بردن زردی آب

 

  • ترکیب آب و وایتکس

به شدت مراقب وایتکس باشید، علاوه بر اینکه یک پاک کننده بسیار قوی است همچنین ممکن است به فرش شما آسیب هم بزند. دو سوم آب و یک سوم وایتکس، را تهیه کنید و فقط در محل زردی ایجاد شده به مقدار کمی اسپری کنید. مانند روش های قبل باید زمان بدهید تا زردی رفته رفته از بین برود.

 

 

 

جمع بندی  جلوگیری از زرد شدن فرش و از بین بردن زردی

مهمترین عاملی که باعث ایجاد زردی ریشه فرش و خود فرش می شود شستشوی غیر استاندارد است، غبار روبی غیر استاندارد، عدم آبگیری صحیح فرش و خشکشویی غیر استاندارد دلایلی هستند که باعث ایجاد زردی در فرش میشوند. همچنین برای رفع زردی اگر فرش در قالیشویی باشد یا امکان شستشوی مجدد را دارد  توصیه میشود که مجدد فرش را بشویید. برای کسانی هم که میخواهند خودشان لکه زردی را از بین ببرند پیشنهاد میکنیم از ترکیب (سرکه و نمک یا ترکیب سرکه و جوش شیرین یا از ترکیب آب و وایتکس) استفاده کنند.

نکته: اگر فرش دستباف دارید یا جنس فرش شما از نوعی است که رنگ پس میدهد به هیچ عنوان توصیه نمی شود این کار را خودتان انجام دهید و پیشنهاد میکنیم به یک قالیشویی معتبر در شهر خود و در مشهد به قالیشویی غرب مشهد بسپارید.

 

 

نظرات کاربران


اگر تصویر خوانا نیست اینجا کلیک کنید
همزمان با تأیید انتشار نظر من، به من اطلاع داده شود.
* نظر هایی كه حاوی توهین است، منتشر نمی شود.
* لطفا از نوشتن نظر های خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.


تمامی حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به قالیشویی غرب مشهد می باشد.