05132111522

امروزه فرش ماشینی به دلیل قیمت کمتر بیشتر مورد استقبال مردم قرار گرفته است و شرکت های زیادی در این زمینه فعالیت می کنند در این مقاله که توسط متخصصین قالیشویی غرب مشهد تهیه شده می خواهیم شما را با انواع فرش ماشینی و خصوصیات آن ها بیشتر آشنا کنیم. فرش های ماشینی از لحاظ جنس الیافی که در آن ها به کار می رود تقسیم بندی می شوند.

تفاوت فرش ماشینی اکریلیک و پلی استر

فرش ماشینی اکریلیک

معمولا در تمام فرش های ماشینی از نخ های اکریلیک استفاده می شود. البته میزان درصد نخ در فرش های مختلف متفاوت می باشد. فرش های صد در صد اکریلیک طول عمر و استحکام بیشتری نسبت به دیگر فرش ها دارند.اگر به درستی از قالی های اکریلیک نگهداری شود تا 300 سال عمر می کنند. قالی هایی که از جنس تمام اکریلیک هستند در اثر شستشو کج و یا کوتاه نمی شوند. این نوع قالی ها زمانی که در معرض نور قرار می گیرند تغییر رنگ نمیدهند و مقاومت بالایی در برابر گرما دارند. از معایب این نوع فرش تجزیه نشدن می باشد ، زیرا به مرور زمان تجزیه نمی شود و به طبیعت باز نمی گردد.

فرش ماشینی اکریلیک

فرش ماشینی پلی استر و پلی پروپیلن (BCF)

این نوع الیاف رنگ پذیری بسیار عالی دارند و هزینه رنگ آمیزی آن ها بسیار کم است  به همین دلیل از  تنوع رنگی بسیار بالایی برخوردار هستند. فرش ماشینی پلی استر  به دلیل عدم جذب رطوبت برای مناطق مرطوب بسیار مناسب است. الیاف به کار رفته در این نوع قالی پرزدهی بسیار کمی دارد.

از معایب بارز این جنس فرش ماشینی این است که ژ آلودگی را به خوبی جذب می کند  در صورتی که فرش کثیف شود به راحتی تمیز نمی شود و باید از مواد شستشوی قوی استفاده کرد که برای همه افراد شستشوی این نوع فرش ها در منزل  امری سخت و زمان گیر است و توصیه میشود فرش خود را به یکی از مراکز قالیشویی بسپارید .  قالی شویی غرب با داشتن دستگاه های اتوماتیک و مدرن می تواند به راحتی لک و کثیفی این نوع قالی ها را پاک کند.

فرش ماشینی پلی استر

فرش ماشینی از لحاظ تراکم

زمانی که به دنبال خرید فرش می روید حتما کلمه تراکم را زیاد شنیده اید. تراکم به معنی تعداد گره های بافته شده در فرش می باشد. فرش ها دارای دو نوع تراکم هستند عرضی و طولی.

به تراکم عرضی شانه می گویند. شانه معمولا بر اساس تعداد گره رنگ حساب می شود. بهتر است در هنگام خرید فرش به پشت آن نگاهی بیندازید و می توانید تعداد گره های بافته شده  در عرض را حساب کنید مثلا فرشی که 1000 شانه دارد یعنی در هر 10 سانتی متر آن 100 گره وجود دارد.

تراکم طولی نیز مانند تراکم عرضی است با این تفاوت که باید گره ها در طول محاسبه شوند. برای به دست آوردن آن باید تراکم پود را بر سه تقسیم کرد. زمانی که می گویند فرش تراکم 3000 دارد یعنی در یک متر 100 گره رنگی وجود دارد. هرچه تراکم و شانه فرش بیشتر باشد قیمت آن نیز بالاتر می رود و فرش با ارزش تر می شود.

 چه  نوع از فرش های ماشینی گران تر هستند؟

هر چه تعداد شانه های فرش بیشتر باشد قیمت آن نیز افزایش پیدا می کند فرش های 1500 شانه گران ترین فرش ماشینی در ایران و جهان است و این نوع فرش دارای ظرافت بسیار زیادی است . هر چه ظرافت فرش کمتر شود قیمت آن نیز کمتر به می شود. البته یکی از عوامل تاثیر گذار بر قیمت فرش نوع نخ به کار رفته می باشد.

در پایان باید به این نکته توجه کرد که الیاف اکریلیک دارای کیفیت های مختلفی می باشند و فرش هایی که نخ آن ها اکریلیک می باشد دارای کیفیت و طول عمر بیشتری هستند. فرش های که کیفیت کمی دارند بسیار پرز می دهند ، به سرعت کوبیده و سفت می شوند.

 

 

نظرات کاربران


اگر تصویر خوانا نیست اینجا کلیک کنید
همزمان با تأیید انتشار نظر من، به من اطلاع داده شود.
* نظر هایی كه حاوی توهین است، منتشر نمی شود.
* لطفا از نوشتن نظر های خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.


تمامی حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به قالیشویی غرب مشهد می باشد.