05132111522

اگر تابلو فرش خانه شما با گردوغبار کثیف شده و قصد شستشوی آن را دارید یا از راه های مراقبت از تابلو فرش مطلع نیستید؟ ما در این مطلب به شما جواب همه اسن سوال ها را داده ایم. در صورت نیاز به مشاوره میتوانید از قالیشویی غرب مشهد به صورت رایگان مشاوره بگیرید. شستن تابلو فرش نیازمند داشتن آگاهی و اطلاعاتی در این زمینه است، زیرا اگر به درستی شسته نشوند، ممکن است صدمات جدی به آن وارد شود.

 

شستشوی تابلو فرش در منزل

اقدامات لازم جهت پیشگیری از کثیف شدن تابلوفرش

علاوه بر این که تابلوفرش‌ها جنبه تزیینی داشته و دارای ارزش مالی زیادی هستند، شستن آن‌ها نیز کاری بسیار دشوار است. بنابراین توصیه می‌شود قبل از کثیف شدن آن اقداماتی انجام دهید که از کثیف شدن آن‌ها تا حدودی جلوگیری کنید.

اولین گام برای پیشگیری، گردگیری هر روز آن است. با توجه به وجود ذرات گرد و غبار در هوا، روزانه غبار فراوانی بر روی تابلو فرش می‌نشیند. بنابراین اگر روزانه این گرد و غبار زدوده نشود، باعث نفوذ آن به ریشه تابلوفرش شده و زودتر کثیف خواهد شد. گردگیری آن می‌تواند با استفاده از جاروبرقی باشد. اما باید در نظر داشته باشید که هنگام کشیدن جارو بر روی سطح تابلو فرش، درجه جاروبرقی در کم‌ترین حالت خود باشد.  

گام بعدی، قرار دادن تابلو فرش در جای مناسب است. درست بودن مکان آن از این حیث اهمیت دارد که در معرض آلودگی قرار نگیرد. به عنوان مثال، قراردادن آن در آشپزخانه کاری اشتباه است. زیرا پختن غذا و تبخیر روغن در آشپزخانه، به مرور باعث کثیفی و چرب شدن آن می‌شود.

نکته دیگر اینکه نصب کردن تابلو فرش بر روی دیوار آهکی و یا گچی کار درستی نیست،  زیرا گچ و آهک روی دیوار علاوه بر کثیف شدن زود هنگام، رفته رفته به ریشه‌های فرش آسیب می‌رساند. عموما شستشوی تابلو فرش مثل شستشوی فرش دستباف است چرا که اکثر تابلو فرش های قیمتی به صورت دستی بافته میشوند.

مراحل شستن تابلو فرش

با توجه به اقدامات پیشگیرانه گفته شده، باز هم امکان دارد که تابلوفرش به نحوی کثیف شود و نیاز به شست و شو داشته باشد. در ادامه با نحوه شست و شوی آن بیشتر آشنا خواهید شد.

برای این کار شما نیاز دارید که ابتدا تابلو فرش را از داخل قاب خود جدا کنید. در نظر داشته باشید که این کار به دقت انجام شود و جداکردن آن به کناره تابلوفرش آسیب وارد نکند.

حالا نوبت به کشیدن جاروبرقی بر روی تابلو فرش می‌رسد. با این کار تمامی ذرات گرد و غبار را از روی تابلوفرش جمع می‌کنیم. همانطور که گفته شد به هیچ عنوان درجه جاروبرقی را روی حداکثر نگذارید.

حال نوبت به شستشوی قالیچه می‌رسد، در نظر داشته باشید که پیش از انجام هرگونه شست و شو ابتدا از رنگ پس ندادن تابلوفرش مطمئن شوید. اگر تخصص و اطلاعات کافی در این زمینه ندارید، اکیدا توصیه می‌شود که کاری انجام ندهید. مشتریانی که در مشهد زندگی می کنند می توانند این کار حساس را به یک به یک قالیشویی خوب در مشهد مثل قالیشویی غرب بسپارند، همکاران ما در قالیشویی غرب شما را در این زمینه یاری میکنند.

در گام بعد یک لیتر آب را با دو فنجان شامپو فرش ترکیب کنید تا جایی که کاملا کف کند. سپس یک اسفنج را درون محلول بغلطانید و با استفاده از آن بر روی سطح تابلو فرش و لکه بکشید. کشیدن اسفنج باید به آرامی، یکنواخت و به سرعت انجام گیرد.

نکته: یک مطلب برای از بین بردن انواع لکه از روی فرش در قالیشویی غرب ایجاد شده که میتوانید از آن استفاده کنید.

حالا نوبت خشک کردن تابلوفرش است. حتما توجه کنید که تابلوفرش را روی زمین پهن کرده به طوری که در معرض مستقیم نور خورشید نباشد. اگر تابلوفرش را از دیواری آویزان کنید و یا آن را در معرض تابش نور خورشید بگذارید، ممکن است رنگ‌های آن در یکدیگر بلغزند و ادغام شوند.

 

مراحل شستن تابلوفرش

در هنگام شستن تابلو فرش به این نکات باید توجه کرد:

تابلوفرش‌ها به دو نوع دستباف و ماشینی تقسیم می‌شوند. در نظر داشته باشید که تابلوفرش‌های دستباف، کیفیتی متفاوت دارند و در معرض قرار گرفتن آب، ممکن است که رنگ پس دهند. برای فهمیدن این موضوع که آیا تابلوفرش شما رنگ پس می‌دهد یا نه؛ یک دستمال سفید را مرطوب کنید و به آرامی بر روی قسمت‌های مختلف تابلوفرش بکشید. در صورتی که دستمال شما رنگی شد به این معنا است که تابلوفرش شما در برابر آب رنگ پس می‌دهد. برای شستن این نوع تابلوفرش‌ها، باید اقدامات دیگری نیز انجام دهید. این موضوع به قدری اهمیت دارد که اگر رعایت نشود ممکن است صدمات شدیدی به تابلوفرش وارد کنید. بنابراین به شما توصیه می‌شود که شستن این نوع از تابلوفرش‌ها را به یک قالیشویی معتبر بسپارید.

  • هنگام کشیدن شامپو فرش بر روی تابلو، باید از اسفنج‌هایی استفاده کنید که دارای بافتی نرم باشند. اسفنج‌های زبر به الیاف تابلوفرش صدمه وارد می‌کند.
  • انتخاب شامپو فرش مناسب بسیار حائز اهمیت است، شامپو فرشی مناسب تابلوفرش است که فاقد جوهر نمک بوده و خاصیت اسیدی پایینی داشته باشد.
  • برای شست و شو تابلوفرش باید از کف حاصل از شامپو و آب استفاده کنید. اگر به جای کف شامپو از آب آن استفاده کنید، باعث چسبندگی تابلوفرش خود می‌شوید.

 

نظرات کاربران


اگر تصویر خوانا نیست اینجا کلیک کنید
همزمان با تأیید انتشار نظر من، به من اطلاع داده شود.
* نظر هایی كه حاوی توهین است، منتشر نمی شود.
* لطفا از نوشتن نظر های خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.


تمامی حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به قالیشویی غرب مشهد می باشد.