05132111522

اگر در هنگام شستشوی فرش از مواد شوینده‌ی نامرغوب استفاده شود، علاوه بر اینکه به فرش آسیب میرسد در بهترین حالت رنگ فرش کم رنگ می‌شود. در این مقاله سعی کردیم عواملی که باعث  کمرنگ شدن فرش میشود را توضیح دهیم و همچنین برای رفع این رنگ پریدگی قالی چه کاری باید کرد.

چرا پس از شستشوی فرش رنگ آن تغییر میکند؟

چه عواملی باعث کمرنگ شدن فرش می‌شوند؟

یکی از راه های تشخیص رنگ پریدگی فرش این است که تمام قسمت‌های فرش باید از رنگ یکدست برخوردار باشد و نباید قسمت عقب و جلو قالی دچار تضاد رنگی باشد. یکی از عوامل رنگ رفتگی فرش‌های قدیمی دوباره گره زدن پشم‌های آن است معمولا در این فرش ها قسمت‌های مجاور بی رنگ می‌شوند.

اشعه فرابنفش خورشید علاوه بر تمام فوایدی که دارد، می‌تواند نقش بزرگی روی کم رنگ شدن پارچه و الیاف داشته باشد پس قالی ماشینی یا دستباف خود را از نور مستقیم خورشید دور نگه دارید یا با یک پارچه سفید از تابش مستقیم نور خورشید به فرش جلوگیری کنید.

آب گرم جز مواردی است که باعث تحریک رنگی تار و پود قالی میشود. اگر فرش را به قالیشویی نمیدهید هرگز فرش را با آب گرم در خانه نشویید، در مقاله چرا شستشوی فرش در منزل خطرناک است کاملا توضیح دادیم که شستشوی فرش در خانه چه مشکلاتی ایجاد میکند. زیرا مانع تثبیت رنگ فرش می‌شوید. در هنگام خشک کردن فرش هم ممکن است به فرش آسیب برسد، اگر میخواهید فرش را نور آفتاب خشک کنید بهتر است فرش را پشت رو به زمین برگردانید که هم زودتر خشک شود هم رنگ فرش تغییر نکند. البته قالیشویی های خوب و معتبر مثل قالیشویی غرب مشهد برای خشکشویی فرش از گرمخانه استفاده میکنند.

نکته: زمانی که فرش به صورت کامل خشک شد، سعی کنید آن را با استفاده از برس به سمت خواب فرش برس بزنید تا تمامی طرح‌های فرش که بر اثر شستشو تغییر پیدا کرده بودند، سر جای خود برگردند.

 

چه عواملی باعث کمرنگ شدن فرش می‌شوند؟

 

چرا فرش دستباف زودتر رنگ خود را ازدست میدهد؟

به صورت کلی اکثر فرش‌ها در طول زمان دچار رنگ رفتگی می‌شوند، فرش دستباف اگر در معرض ساییدگی قرار بگیرد زودتر رنگ اولیه‌ خود را از دست میدهد و به اصطلاح پاخور آن زیاد می‌شود.

امروزه مواد شوینده زیادی در خصوص شستشوی فرش دستباف ارائه شده است، همواره سعی کنید بهترین آن‌ها را انتخاب نمایید؛ همچنین بیشتر از آن‌هایی استفاده کنید که قلیایی نیستند به این دلیل که اگر از این نوع شوینده در شستشوی فرش استفاده شود، فرش کلرینه شده و در نتیجه الیاف و پشم آن فلس خود را از دست می‌دهند. زمانی که این اتفاق رخ دهد دیگر رنگ‌های فرش دستباف دارای هماهنگی نیستند و از استقامت و عمر فرش کاسته می‌شود.

دو عامل اصلی می‌تواند به کلی رنگ فرش دستباف را از بین برده و سبب کمرنگ شدن رنگ آن شوند، این دو عامل عبارتند از قرار گرفتن زیر نور مستقیم خورشید و همچنین رفت و آمد زیاد روی فرش دستباف که می‌تواند به کلی رنگ فرش را تحت تاثیر قرار دهند.

فرش‌های ماشینی هم از این قاعده مستثنی نبوده و بر اساس جنس تار و پود خود پس از شستشوی مداوم می‌تواند نرمی بافت خود را از دست بدهد.

تار و پود فرش دستباف با استفاده از رنگ‌های گیاهی، رنگ گرفته‌اند. در نتیجه باید برای شستشوی آن خیلی وقت بگذارید و اگر تخصص ندارید به یک  قالیشویی معتبر با انصاف بسپارید برای استعلام قیمت قالی شویی در مشهد هم میتوانید از سایت قالی شویی غرب مشهد استعلام بگیرید.

 

رفع مشکل کم رنگ شدن یا رنگ رفتگی فرش دستباف

تنها را استاندارد و صحیح بازگردانی رنگ قالی های دستباف رنگرزی است که این کار عملا در خانه ممکن نیست و باید به یک قالیشویی با سابقه و قدیمی بسپارید تا این کار را انجام دهد، البته ناگفته نماند که همه قالیشویی های خدمات رنگرزی را انجام نمیدهند. اگر در مشهد زندگی میکنید میتوانید برای رنگریزی فرش دستباف با قالیشویی غرب مشهد تماس بگیرید.

نظرات کاربران


اگر تصویر خوانا نیست اینجا کلیک کنید
همزمان با تأیید انتشار نظر من، به من اطلاع داده شود.
* نظر هایی كه حاوی توهین است، منتشر نمی شود.
* لطفا از نوشتن نظر های خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.


تمامی حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به قالیشویی غرب مشهد می باشد.