05132111522

کپک نام دیگر قارچ میباشد و اگر شما مشاهده کنید که فرش کپک زده است باید برای پاکسازی آن بلافاصله اقدام کنید چرا که همین قارچ ها باعث بیماری های تنفسی و پوستی میشوند. قالیشویی غرب مشهد در این مقاله شما را با کپک فرش و نحوه پاکسازی آن آشنا میکند با همراه باشید.

کپک فرش و روش از بین بردن آن از روی فرش

کپک چیست؟

کپک از خانواده قارچ های ذره بینی و کوچک است که  به صورت رشته های چند سلولی رشد میکنند و کپک ، کپره و کفره هم نامیده میشوند. کپک در مکان های مختلف و مواد گوناگون وجود دارد حتی در یخچال که رشد قارچ ها بسیار کم میباشد . کپک بر روی قالی قابل مشاهده میباشد و رشد قارچ ها ادامه دار است که این رشد قارچ ها با چشم معمولی دیده نمیشود . رشد قارچ ها و وجود کپک بر روی قالی در هر مرحله ای که باشد آسیب به سلامت و زیبایی فرش میزند و قارچ ها با ایجاد کردن حفره بر روی الیاف قالی باعث بریدگی به سمت پایین شده و پوسیدگی در فرش ایجاد میشود. الیاف قالیچه پشم  باشد و چه پنبه باشد هردو در مقابل کپک آسیب پذیر هستند اما پنبه به علت اینکه در ساختار خود سلولز دارد  باعث بستری مناسب تر برای رشد کپک می باشد و قالی بیشتر خسارت می بیند.اگر تارو پود قالی هردو از جنس پنبه باشند قسمت کپک زده کاملا پوسیده و از هم گسیخته می گردد اما اگر تار قالی از پشم باشد و پود از پنبه فقط پود آسیب می بیند.

شناسایی مناطق پوسیده شده فرش

هنگامی که فرش پنبه ای در معرض حملات قارچ ها و پوسیدگی قرار میگرید استحکام خود را از دست میدهد و صدای پاره شدن تارها هنگام تا زدن فرش به گوش میرسد برای اینکه مناطق پوسیده فرش را شناسایی کنید از بالای قالی فرش را تا بزنید بعد از اینکه فرش تا زده شد با دقت گوش کنید و اگر صدای از هم گسیختگی تاروپود را شنیدید آگاه شوید که آن مناطق پوسیدگی رخ داده است.

فرش ها با توجه به رنگ، نوع بافت، الیاف، نخ و نقشه خود ، استفاده های گوناگونی دارند در برخی مکان ها به عنوان پرده در برخی مکان ها به عنوان تابلو و اکثرا به عنوان کفپوش استفاده می شود ولی اگر قالی صرفا جهت نمایش دادن باشد نیازی به رفع پوسیدگی نیست اما در صورتی که به عنوان کفپوش استفاده شود به طور حتم مناطق پوسیده باید شناسایی و مرمت شوند چرا که قالی بعد از مدتی نیازمند شستشو میباشد . هنگامی که فرش به مراکز قالیشویی سپرده می شود ممکن است در برابر فشار دستگاه های مکانیزه آسیب جدی تری ببیند به همین دلیل قبل از تحویل به قالیشویی کارشناسان مربوطه را از میزان پوسیدگی فرش باید آگاه کرد. اگر منطقه آسیب دیده کوچک باشد میتوان قارچ ها و کپک ها را از روی قالی تمیز کرد ومنطقه پوسیده شده بازسازی شود ناگفته نماند که بازسازی فرش برای فرش های ارزشمند توصیه میشود. 

عوارض فرش کپک زده :

وجود کپک بر روی فرش و محیط اطرافتان میتواند باعث بروز مشکلات تنفسی، خس خس کردن سینه، گرفتگی بینی، حساسیت های پوستی، ناراحتی های چشم، گلو و یا در مواردی شدید تر مشکلات ریوی  شود. درست است که از بین بردن کپک از روی فرش کاری راحت و آسان نیست اما با کمی صبر و دقت میتوانید به جای خرید فرش نو و یا هزینه برای سپردن به کارشناسان مرمت فرش پول خود را پس انداز کنید.

لوازم مورد نیاز جهت پاکسازی کپک از روی فرش

  1. دستکش پلاستیکی
  2. عینک
  3. ماسک
  4. شامپو فرش
  5. اسفنچ یا فرچه
  6. آب
  7. مایع ضدعفونی کننده
  8. دستمال تمیز

محافظت از سلامتی خود اولین اقدامی است که قبل از انجام هر کاری باید انجام داد چرا که کپک ها بسیار سمی هستند و هنگامی که  دست به پاکسازی آن ها می برید احتمال دارد از پوست جذب بدن شما شود و باعث بروز بیماری هایی خطرناک و آلرژی زا گردد و یا از راه تنفس  شما را دچار مشکلات تنفسی کند پس بهترین راه استفاده از عینک ، ماسک و دستکش میباشد. مدت زمان لازم جهت از بین بردن کپک از فرش  15 دقیقه می باشد پس این کار را  با دقت انجام دهید مواد ضد عفونی کننده را در مقداری آب حل کنید و بر روی کپک های فرش بریزید چند دقیقه ای صبر کنید تا کپک ها نابود شوند پس از آن با شامپو فرش محل را تمیز و لکه های به جا مانده از کپک را پاکسازی کنید و با یک دستمال تمیز محکم فرش را بکشید تا آب اضافی جمع گردد . پس از پایان کار فرش را در نور مستقیم خورشید و یا در مکانی خشک و عاری از هر گونه رطوبت قرار دهید در صورتی که منطقه کپک زده قسمت کمی از فرش را درگیر کرده است برای خشک کردن آن منطقه می توانید از سشوار استفاده کنید.

نظرات کاربران


اگر تصویر خوانا نیست اینجا کلیک کنید
همزمان با تأیید انتشار نظر من، به من اطلاع داده شود.
* نظر هایی كه حاوی توهین است، منتشر نمی شود.
* لطفا از نوشتن نظر های خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.


تمامی حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به قالیشویی غرب مشهد می باشد.