05132111522

امروزه شستشوی فرش ماشینی در منزل تقریبا کار غیر ممکن و غیر منطقی است، چون علاوه بر اینکه خشکشویی فرش کار دشواری است و ممکن است فرش را نابود کنید، شستشو و حمل و نقل آن هم انرژی زیادی از افراد میگیرد و حتی در این بین ممکن است بی تجربگی موجب آسیب دیدن فرش یا شخص شود. همچنین اگر فرش را در خانه بشویید به اندازه قالیشویی نکات بهداشتی رعایت نمیشود چرا که از مواد شوینده مخصوص نمی توانید استفاده کنید و ممکن است باعث بروز انواع بیماری های پوستی یا غیر پوستی خانوادتان شوید. اگر همچنان مایلید که فرش ماشینی را خودتان بشویید، در این مقاله آموزش مرحله به مرحله شستشوی فرش در خانه را توضیح داده ایم.

آموزش شستشوی فرش و موکت در منزل

چرا شستشوی فرش در منزل ایده مناسبی نیست؟

از زبان قالیشویی غرب مشهد به این نکته توجه داشته باشید که شستشوی فرش ماشینی یا دستباف و حتی موکت در منزل اصلا کار درستی نیست که در ادامه به برخی از دلایل آن اشاره کردیم. البته در برخی مراکز اداری یا خانه ها که از موکت چسبان استفاده میکنند مجبورند که موکت را در منزل بشویند. برای این موارد هم قالیشویی غرب تجهیزات مخصوص برای شستشوی موکت چسبان در مشهد را دارا میباشد. با مطالعه مطالب زیر می توانید تصمیم درست تری بگیرید که فرش یا موکت را چطور و کجا بشویید.

اگر به دلایل اقتصادی تصمیم دارید قالی را خودتان در منزل بشویید ما به شما حق میدهیم اما نکاتی در شستشوی فرش در خانه وجود دارد که شاید به ضررتان حتی بیشتر از هزینه قالیشویی باشد. شستشوی فرش نیاز به تجربه، تجهیزات، مواد شوینده و از همه مهمتر همت قوی دارد. در طی چند سال اخیر گاها از زبان مشتریانمان شنیده ایم که در طی شستشوی قالی  پس از خیس شدن به دلیل سنگینی به کمر یا دیگر جواره خود آسیب رسانده اند، توجه داشته باشید گاهی برخی از آسیب ها جبران ناپذیر هستند. نکته بعدی که باید به آن توجه داشته باشید این است که هدف از شستشوی فرش تمیز شدن است اما در منزل به دلیل نبود امکانات این کار تقریبا غیر ممکن است، افرادی که فرش را در منزل می شویند همیشه این شکایت را دارند که چرا فرشمان زرد شده یا بوی بد میدهد که دلیل آن پر واضح است، در قالیشویی دستگاهی وجود دارد که برای آبگیری فرش تقریبا قدرت 1000 دور در ثانیه آب فرش را میگیرد چرا که اگر فرش درست آبگیری نشود دچار زردی و بوی بد میشود.

غیر از این دو موردی که به آن اشاره کردیم مواد شویند و تجربه شستشو هم است که همه ما بهتر میدانیم هرچقدر در خانه با دقت به شستشو بپردازیم به تمیزی شستشو در قالیشویی نمیشود.

فرش دستباف خود را  با شستشو در منزل از بین میبرید!

تقریبا ماهی 2 یا 3 نفر از همشهریان مشهدی با ما تماس میگیرند و ابراز نگرانی میکنند که در هنگام شستشوی فرش دستباف در منزل  رنگ فرش شان بهم ریخته و کیفیت خود را ازدست داده و نیاز به رنگرزی فرش دارند، قالی دستباف و ابریشم غیر از ارزش مادی، فرش های بسیار حساسی هستند که نمیشود با هر نوع موادی به شستشوی آن پرداخت. حساسیت فرش های ابریشم و دستباف نسبت به آب به حدی زیاد است که حتی ما که با تجهیزات و مواد شوینده مخصوص در حال کار هستیم باز هم یک ناظر برای این کار در قالیشویی غرب در نظر گرفتیم تا فرش های مشتریانمان دچار آسیب نشود. اگر در مشهد زندگی میکنید و به دنبال قالیشویی در مشهد هستید تا فرش دستباف خود را به آنها بسپارید، قالیشویی غرب مشهد به تمام نقاط مشهد سرویس دهی رایگان قرار داده تا با توجه وضع اقتصادی پیش آمده کمک حال شما مشتریان باشد.

نحوه شستشوی فرش و موکت ماشینی در منزل

قبل از شروع کار به چند نکته توجه داشته باشید که در مقابل عمل انجام شده قرار نگیرید، قبل از شروع به فضای کافی برای شستشو، جهت شیب برای خروج آب، ابزار لازم برای تخلیه آب فرش و آب هوای چند روز آینده را در نظر داشته باشید.

  1. اولین قدم بعد از پهن کردن فرش در صورتی که برایتان مقدور است فرش را بتکانید و جارو بکشید تا گردو غبار فرش گرفته شود، سپس از یک سمت فرش شروع کنید به خیس کردن فرش به طور رفت و برگشتی، یعنی پراکنده فرش خیس نکنید. از آنجایی که فشار آب در خانه کم است و عمل خیس کردن کمی زمانبر و حتی ممکن است درست خیس نشود، بهتر است در چند ظرف بزرگ مقداری آب پر کنید و روی فرش خالی کنید.
  2. در دومین قدم شما نیاز به مواد شوینده استاندارد دارید، که برای این کار از پودر لباسشویی ماشینی را با مقداری آب و شامپو فرش ترکیب کنید، اگر فرش رنگ روشن است میتوانید از مقداری خیلی کم وایتکس هم استفاده کنید ولی سعی کنید از آب بیشتری استفاده کنید تا درجه وایتکس کمتر شود و همچنین این ترکیب را به صور نقطه ایی روی فرش نپاشید.
  3. در این مرحله با فرچه و باز هم به صورت خطی از یک گوشه فرش شروع میکنید به شستشو تا کل فرش را یک بار شسته شود. رویه فرش را که به طور کامل شستید میتوانید برای شستشوی ریشه فرش از مایه ظرف شویی و وایتکس هم استفاده کنید، فقط بعد از شستشو بلا فاصله ریشه فرش را آب بکشید.
  4. در مرحله چهارم پس از شستشو باید با آب بیشتری نسبت به مرحله دوم کف روی فرش را از بین ببرید که در این مرحله بهتر است علاوه بر آبگیری با یک پارو چوبی یا اگر ندارید در قابلمه بزرگ برای تخلیه آبی که در عمق فرش وجود دارد استفاده کنید. این کار را چند با انجام میدهید و سپس آب را میبندید و یک بار با فشار بیشتری فقط با پارو آب فرش را میگیرید. پارو یا در قابلمه را در جهت خاب فرش بکشید.
  5. در مرحله میرسیم به آبگیری نهایی فرش، فرش را از یک سمت ریشه شروع کنید به لول کردن و اگر پشت فرش کثیف بود میتوانید آب بگیرید، بع از اینکه فش را کامل لول کرد با نخ یا پارچه یا طناب 4 نقط فرش را محکم ببندید تا لول باز نشود و بعد از اینکار فرش لول شده به صورت عمودی یک در یک نقطه قرار دهید و بگزارید چند ساعت بماند تا آب آن کاملا تخلیه شود و فرش کمی سبک شود.
  6. در این مرحل که مرحله پایانی است فرش را از یک دیوار یا ارتفاع بلند به انداز قد فرش از ریشه آویزان کنید یا اگر فضای کافی دارید فرش را زیر آفتاب رو زمین از پشت فرش پهن کنید، یعنی پرز فرش روی زمین باشد و پشت فرش رو به آفتاب، هر چند ساعت یک بار هم زیر فرش عرق میکند که میتوانید قسمتی از فرش را تا کنید خشک که شد قسمت دیگر فرش را تا کنید. این عمل را تا زمان خشک شدن کامل فرش ادامه دهید.

نکته: اگر بعد از خشک شدن ریشه فرش زرد شد میتوانید دوباره با احتیاط فقط ریشه فرش را زیر آفتاب با اسپری محلولی که گفتیم بشویید تا تمیز شود. البته در مقاله علت زردی فرش به طور کامل آموزش دادیم که چطور ریشه فرش را سفید کنید.

شستن فرش در منزل با قالیشویی چه تفاوت‌هایی دارد؟

شستشوی فرش در منزل با دستگاه در مشهد

گاها از مشتریان می شنویم که آیا قالیشویی در منزل مشهد انجام میدهید؟ وقتی در پاسخ به آنها می گوییم چنین چیزی وجود ندارد یا اشتباه میکنید، باور نمیکنند و از ما خورده میگیرند . برخی افراد سودجو با این عنوان در شهر مشهد تبلیغات میکنند و به مشتریان نمیگویند که این دستگاهی که برای شستشو استفاده میکنند دستگاه قالیشویی در منزل نیست بلکه دستگاه مبل شویی است که دارند به صورت کاملا غیر استاندارد برای شستشوی فرش یا شستشوی موکت در منزل استفاده میکنند. یکی از مهمترین دلایلی که نباید از این دستگاه ها استفاده کرد این است که فرش به صورت کامل آبگیری نمیشود و به هیچ وجه به طور کامل هم خشک نمی کند و آسیبی که این کار به فرش یا موکت شما میزند از شستشوی فرش در منزل هم بیشتر است. چون فرش با این کار مرطوب می شود و رطوبت یکی از مهمترین عامل پوسیدگی فرش است. برای مشتریانی که اصرار دارند فرش یا موکت را حتما در منزل بشورند قالیشویی غرب با تجهیزات مخصوص این کار برای مشتریان مشهدی این کار را انجام میدهد.

نظرات کاربران


اگر تصویر خوانا نیست اینجا کلیک کنید
همزمان با تأیید انتشار نظر من، به من اطلاع داده شود.
* نظر هایی كه حاوی توهین است، منتشر نمی شود.
* لطفا از نوشتن نظر های خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.


تمامی حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به قالیشویی غرب مشهد می باشد.