05132111522

ایران از دیرباز مهد هنر بی نظیر قالیبافی بوده است و در جای جای ایران این هنر گسترش یافته و توانسته بهترین، خاص ترین و زیباترین فرش ها را تولید و به تمام نقاط جهان صادر نماید. فرش ابریشم دورو یکی از بی نظیرترین و منحصر به فردترین فرش های دستبافت ایرانی میباشد. سوالی که ذهن دوستداران هنر قالیبافی را مشغول  میکند،چگونگی بافت این فرش نفیس میباشد قالیشویی غرب مشهد به عنوان ارائه دهنده خدمات نوین قالیشویی در مشهد در این مقاله پاسخگوی سوالات شما عزیزان خواهد بود با ما همراه باشید.

فرش دو رو چیست؟

معروف ترین طرح فرش دورو

بافت فرش دورو بیشتر در مناطق خراسان شمالی در میان قوم ترکمن رواج دارد. استفاده از نقش و ترکیب بندی زیبا باعث شده که این فرش به یک اثر هنری و ارزشمند تبدیل گردد. دو نوع از معروفترین طرح های بافت فرش دورو ترنج و چهار فصل میباشد . ابعاد فرش دورو اصولا کوچک است به همین دلیل  بافت آن نیازمند صرف زمانی بیشتر و دقتی بالاتر از بافت دیگر فرش ها میباشد.

چله کشی فرش

قبل از اینکه بخواهید در مورد چله کشی فرش دورو اطلاعاتی داشته باشید  ابتدا باید بدانید چله کشی چیست؟ پاسخ این سوال در مقالات قبلی آورده شده است که پیشنهاد میکنیم ابتدا در مورد اصول چله کشی مطالعه ای داشته باشید. چله کشی مهم ترین مرحله خلق فرشی زیبا ، با کیفیت و هنری میباشد وقتی چله اصولی کشیده شود فرش هم اصولی و طبق نقشه بافته میشود و در نهایت فرشی منحصر به فرد و زیبا روانه بازار می گردد. چله کشی فرش دورو به دو روش ثابت و گردان انجام میگیرد.که محاسبات انجام شده برای هردو روش یکی است و اصولا در وسط دار قالی قرار میگیرد .

وسایل لازم برای چله کشی

مهمترین وسیله برای شروع چله کشی چهار چوب فلزی یا چوبی بدون نقص میباشد که قرار است تار های چله بر آن سوار شوند این چهار چوب یا  دار در سایز ها و انواع مختلفی در بازار موجود هستند که بافنده با توجه به نیاز خود آن را تهیه میکند اما مرسوم ترین دار ها،  مدل عمودی و افقی میباشند. بعد از تهیه دار قالی نوبت به تهیه نقشه  فرش میرسد کسی که قرار است چله کشی را انجام دهد باید نقشه خوان خوبی باشد تا با توجه به تعداد گره تار هارا در کنار هم محکم و اصولی بر روی دار سوار کند آخرین وسیله نخ میباشد . نخ با جنس های پنبه ای ، ابریشم و کرک با توجه به سلیقه بافنده و یا سفارش  مشتری  انتخاب میگردد.

چله کشی فرش دورو

حال پس از تهیه لوازم مورد نیاز نوبت به چله کشی فرش دورو میرسد. از یک زهوار برای چله کشی فرش دورو ثابت کمک گرفته میشود. در این نوع چله کشی ابتدا تعداد گره‌ها  با توجه به نقشه محاسبه می‌ گردد و بعد از آن درون دار یک زهوار بسته می‌شود. در این  شیوه  محور تعبیه شده برای گردش کارها به‌ صورتی است که در شروع کار از زیر دار در ابتدا ، اولین گره ایجاد شود و بعد از زیر زهواز نخ مورد نظر عبور داده می‌شود و از بالای سر دارقالی  به پایین دار فرستاده می‌شود. پس از آن بالای زهوار به سوی زیر دار ارسال شده و پیچ می‌خورد و این عملیات تا پایان تکرار می‌ گردد.‌

چله کشی فرش دورو

در چله کشی ثابت هر رفت و برگشتی که انجام میگیرد یک گره  محسوب  شده  اما در چله کشی گردان یک تار  محسوب می‌شود. در چله کشی فرش دورو نوع گردان در  بین چله ها فاصله وجود ندارد در حالی که در نوع ثابت فرش دورو به اندازه یک تار در میان چله ها فاصله رویت می‌شود.

نکته : چله کشی ثابت اکثرأ برای بافت‌هایی که کوچکتر از قد چهارچوب باشند مورد استفاده قرارمی‌گیرد.

نکته ای مهم در چله کشی فرش دورو

زمانی شما فرشی منحصر به فرد و بدون عیب را تولید میکنیدکه تمام اصول چله کشی فرش دورو را رعایت کرده باشید همان طور که قبلا گفته شد یکی از مهم ترین مراحل قالیبافی چله کشی آن میباشد و اولین وسیله چله کشی دارقالی میباشد قبل از هر کاری باید دار قالی یا چهارچوب عاری از هر نوع برآمدگی باشد و  سر دار و زیر دار باید موازی باشند. تقارن  در محل قرار گیری چله نکته مهم دیگری است که اگر رعایت نشود سنگینی چله به یک طرف منتقل میشود و فرش کیفیت مطلوب خود را از دست میدهد .

نظرات کاربران


اگر تصویر خوانا نیست اینجا کلیک کنید
همزمان با تأیید انتشار نظر من، به من اطلاع داده شود.
* نظر هایی كه حاوی توهین است، منتشر نمی شود.
* لطفا از نوشتن نظر های خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.


تمامی حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به قالیشویی غرب مشهد می باشد.