05132111522

زمانی که برای خرید فرش دستباف به بازار می روید از فروشنده فرش بسیار شنیده اید که اول از همه در مورد نخ به کار رفته در چله فرش توضیح میدهد و دلیل تفاوت قیمت بارز در دو فرش با یک سایز و اندازه را به همین چله نسبت میدهد. قالیشویی غرب مشهد در این مقاله شما را با تفاوت های این دو نوع چله آشنا میکند با ما همراه باشید.

تفاوت فرش چله ابریشم و چله پشم

چله فرش چیست ؟

چله فرش مانند اسکلت یک ساختمان است در صورتی یک ساختمان مقاوم ساخته میشود که اسکلت مقاومی داشته باشد همان طور که مهندس ساختمان نقشه را میخواند و طبق نقشه اسکلت ساختمان برپا می شود .نقشه خوان فرش هم طبق نقشه فرش تعداد تارهای چله را مشخص میکند. اگر چله کشی اصولی انجام نشود فرشی زیبا  و مقاوم نخواهید داشت. چله کشی در روش های ترکی و فارسی انجام میشود و در هر دو روش نخ ها باید به طور منظم و محکم با فاصله ای یکنواخت بر دار قالی سوار شوند.

نخ های چله نخ های پر پیچ و تابی است که در انواع پنبه ای ، پشمی و ابریشمی میباشد و  به صورت عمودی بر دار قالی تنیده میشود .کار چله نگه داشتن گره های فرش میباشد .

چله ترکی یا چله فارسی ؟

نقشه فرش، رجشمار ، لطافت ، ظرافت و  طرح نهایی  در  انتخاب نوع چله تاثیر دارد.

ویژگی‌های چله ابریشم و چله پشم

  • چله ابریشمی از نخ های ابریشم که بسیار نازک و درعین حال مقاوم هستند تشکیل میشود. نازکی و براق بودن این نخ ها فرشی با ظرافت و طرحی چشم نواز را به وجود می آورد. چله ابریشمی مناسب برای طرح های ریز بافت و خیره کننده است.  چله ابریشم به رنگ طلایی است در صورتی که چله پشم به هر رنگی در می آید.

فرش ابریشمی

  • چله پشم در گذشته بیشتر مورد توجه بوده است علت آن هم محکم بودن نخ های پشمی ، طول عمر بالای فرش و ایجاد گرما در فصول سرد سال بوده است . اما امروزه از چله پشم کمتر استفاده میشود .

فرش پشمی

آیا قیمت چله ابریشم با چله پشمی متفاوت است ؟

از مهم ترین دلیل تفاوت قیمت در فرش های دستباف نوع چله و نخ به کار رفته در بافت فرش است فرش هایی که با چله ابریشم و نخ ابریشم بافته شده اند ظریف ، پرکار، زیبا ، نرم و گران قیمت تر از فرش هایی است که با چله پشم و نخ پشم و ابریشم بافته شده اند.

فرش های بافته شده با چله ابریشم به دلیل اینکه از دل طبیعت و کرم های ابریشم می آیند ، جذاب ، چشم نواز ، براق و لطیف هستند و کالایی لوکس در دکوراسیون منزل هر ایرانی هنردوست میباشد . از این رو باید در مکان هایی که رفت و آمد کم است استفاده شوند . چله ابریشم دارای سه درجه بندی میباشد که ابریشم درجه 1 در شهر تبریز تولید میشود . ابریشم درجه 1 در نهایت نرمی بسیار مقاوم است و در حین چله کشی و دفه زدن پاره نمیشود .

چله پشم نسبت به ابریشم قیمت مناسبتری دارد و به علت ضخامت و مقاومت بالایی که دارد میتوان در مکان های پر رفت  و آمد از فرش های پشمی استفاده کرد البته پشم گوسفند های مناطق کردی ، افشاری ،بلوچی و بختیاری پشم هایی اعلا و گران قیمت هستند که طرفداران زیادی در بین بافندگان فرش دارند . فرش های پشمی در تولید و حفظ گرما مؤثر هستند و علاوه بر مزایای ذکر شده برای تسکین درد ها ، گردش خون بهتر و ایجاد خوابی راحت مورد توجه بسیاری از خریداران قرار گفته اند.

 

 

نظرات کاربران


اگر تصویر خوانا نیست اینجا کلیک کنید
همزمان با تأیید انتشار نظر من، به من اطلاع داده شود.
* نظر هایی كه حاوی توهین است، منتشر نمی شود.
* لطفا از نوشتن نظر های خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.


تمامی حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به قالیشویی غرب مشهد می باشد.